***
BAGGRUNDEN FOR ”J-99 NEWS” – EN ”HISTORIE–LOGBOG” FOR
J-99 ...
…
er
udover at bringe nyheder om projektet også et forsøg på at få
beskrevet og fastholdt, hvordan man eksempelvis kan finde frem til
oplysninger om en båd, herunder de tidligere ejere (eller deres
familie), og ud fra dette, kan du jo selv se, om du kan finde frem
til din egen båds fortid. Det er et stort ønske fra museets side,
at man får en form for ”manual” (i sejlersprog: ”Logbog”),
der i hovedpunkter beskriver, ”hvordan man gør”. – Jeg håber,
at jeg med denne korte beskrivelse af hændelsesforløbet får
bidraget med noget inspiration til, hvordan dette kunne gøres. Det
må dog pointeres, at der findes mange andre måder at gribe noget
sådant an på, og det vil ikke være muligt i detaljer at beskrive,
hvordan du i dit projekt finder frem til alle oplysninger …
De vigtigste
forudsætninger for at gennemføre et projekt som dette er, at du er
beslutsom, vedholdende og frygtløs, og at du har den fornødne lyst,
energi og ikke mindst tid til at lægge i projektet. Udover at
anstrengelserne forhåbentlig ender med et flot resultat i form af en
publikation eller en web-præsentation, vil du forhåbentlig opleve
den samme positive respons, som jeg har mødt ved mine mange
kontakter pr. telefon, e-mail eller ved personlige møder. Mange
spændende historier er blevet fortalt, og navne og telefonnumre på
andre tidligere juniorer eller personer med relation til sejlsporten,
som jeg burde tale med, er velvilligt blevet oplyst. Klenodier som
fotoalbum og logbøger er i flere tilfælde blevet stillet til
rådighed for scanning, og mange privatfotos er blevet tilsendt pr.
e-mail. – Jeg vil derfor her bringe en
STOR TAK til alle, der allerede har vist mig stor tillid og til de
mange andre, der har bidraget til projektet, og også til dem, der
fremover vil give deres support i form af tips og især materiale i
form af skriftlige beretninger, fotos o. lign. …
DFÆL-Bladet
bragte i december 2011 en artikel
(se side 26/27)
under overskriften ”Hvordan finder jeg historien om min båd”,
hvor du også kan finde god inspiration …
***
Bemærk de mange links i teksten (hvor teksten bliver understreget
når du fører musen over, vises et hyperlink), og ved et enkelt klik på et af disse kommer du
videre til flere og mere detaljerede informationer.
*** 26.06.2021 – J-99 INSPICERET I STENSTRUP ...
… hvor båden har fået asyl indtil
vi finder en varig løsning. – Mange af de KDY-15 m²
Juniorbåde, der tidligere var ’opgivet’, har fundet nye ejere og er p.t.
under renovering rundt om i landet, og selvom det ikke er alle disse både, der
når det våde element i år, vil flere være at finde i feltet ved årets klassemesterskab,
der finder sted 28./29. august 2021 i Rungsted.
*** 02.07.2020 – J-99 EVAKUERET FRA JAKOBSENS
PLADS ...
Efter at have opsnuset rygtet
om, at Jacobsens Plads i Troense er
solgt handlede Tom ”SAGA” resolut og fik evakueret J-99 fra
pladsen, hvor båden har henstået siden ultimo januar 2019, da Danmarks Museum
for Lystsejlads meddelte donatoren, at man ikke længere havde interesse i
ejerskabet af denne. – Der har det seneste år været arbejdet på at finde en
langsigtet løsning, hvor J-99 kunne blive udstillet, og hvor dens historie
kunne blive fortalt.
*** 20.03.2020 – J-99 FIK NAVN EFTER JENS SOM ET
MINDE …
*** 20.03.2020 – GENTOFTE LOKALARKIV MINDES JENS ...
*** 20.03.2020 – DANMARK MISTEDE EN STOR
SEJLER ...
Den 20. marts 1945 blev den danske modstandsmand Jens
Carl Thomsen, der var en del af modstandsgruppen ”Holger Danske” i Gentofte,
skudt og dræbt af medlemmer af den tyskvenlige ”Petergruppe” på adressen
Løvsangervej 4. – Jens og hans gruppe kommer under mistanke og bliver forfulgt
fra Bernstorffsvej, men Jens bliver indhentet og afsløret, da han forsøger at
gemme sig i en kælder. – Man frygtede at de øvrige medlemmer af gruppen ville
blive eftersøgt, men de klarede formentlig ”frisag” grundet bombningen af
Shell-huset dagen efter, hvilket gjorde livet svært for tyskerne. – Ved
opgravningen på henrettelsespladsen i Ryvangen (hvor Mindelunden senere blev etableret)
efter befrielsen fandt man liget af Jens, og han blev den 29. august 1945 stedt
til hvile i det store gravfelt (grav nr. 52), som var blevet anlagt.
Mange, der havde kendt Jens, har
siden udtalt, at Jens var en meget dygtig – måske den allerdygtigste sejler,
som Dansk sejlsport havde oplevet. - Vor største Dragesejler Aage Birch gennem
tiderne – som Jens vandt over på Furesøen i 1943 – udtalte i 2012, at han
tydeligt huskede Jens, og han gav ham samme skudsmål. – Se det korte men skønne film klip (0:58) fra 1941, hvor Gunnar ”NU”
Hansen speaker til. – Aage Birch og Ulrik Feldthusen vandt Furesøpokalen dette
år, og du kan her læse
om filmen og om
Furesøpokalen her.
*** 27.09.2019 – DET BLIVER IKKE DENNE
VINTER ...
… at J-99 kommer til Hal-16. –
Den skuffende meddelelse fremgår indirekte af det opslag, som vi i dag kunne
læse på Hal
16’s Facebook-side. – Vi må have gang i planerne for alternative
løsninger, så vi sikrer fremtiden for J-99 ,,,
*** 01.08.2019 – VI HÅBER NU, AT J-99 ER PÅ VEJ
TIL HAL 16 ...
… så vi kan få båden gjort
sejlklar igen efter 14 år på land. – Vi søger bl.a. via denne web site
andre frivillige, der vil være med til projektet, og efter båden er søsat, vil
alle kunne få fornøjelsen af kortere eller længere ture. – Skriv hurtigst
muligt til juniorbaads.registeret(a)gmail.com.
*** 08.03.2019 – HVORDAN ER STATUS FOR J-99 ?
En af interessenterne går
seriøst til værks og ønsker en nærmere undersøgelse, og man har derfor sendt en
fagperson til Jacobsens Plads for at se nærmere på båden. – Gennemgangen blev
tillige dokumenteret ved mange fotos, og vi håber nu, at båden hurtigt kommer
videre til en ny ejer, og at restaureringen snart kan påbegyndes …
*** 27.02.2019 – HELLERUP SEJLKLUBS SOMMERTUR
1956 ...
… blev igen denne sommer
indledt med transport af bådene som dækslast – denne gang ombord på M/S
Riberhus – 3 Juniorbåde ad gangen. – Artiklen er fra Horsens Avis 10. juli
1956.
*** 24.02.2019 – HELLERUP SEJLKLUBS SOMMERTUR 1955
...
… trak overskrifter i landsdelens aviser, men det er
jo heller ikke hvert år, at man får besøg af 13 KDY-15
m² Juniorbåde – hver med 3 friske juniorer ombord. – Bådene blev
transporteret som dækslast på DFDS-rutebådene ”Jens Bang” og ”H. P. Prior”. –
Artiklen fra Aalborg Stifts Tidende 6. juli 1955 er fundet på MEDIESTREAM, som du
kan få adgang til på Det
Kongelige Bibliotek i København eller Århus.
*** 23.02.2019 – DFDS’ KYSTFRAGTRUTER …
… var et fint forgrenet netværk
af såkaldte kystfragtskibe, som fragtede alverdens former for stykgods imellem
landsdelene og hovedstaden og omvendt. – Udover Juniorbåde blev biler også
transporteret med disse skibe, indtil infrastrukturen blev ændret radikalt med
bilfærgerne over Storebælt.
*** 22.02.2019 – J-99 BLEV I 1959 SOLGT TIL
SVENDBORG …
… og den nye ejer havde – på
grund af det sene tidspunkt på året – besluttet, at båden ikke skulle sejles
til den nye hjemhavn med sejl. – Transporten foregik med et af DFDS’
kystfragtskibe – formentlig den helt nye M/S Koldinghus – som dækslast.
*** 26.01.2019 – MUSEET HAR PLUDSELIG
”FRITSTILLET” J-99 ...
Jørgen – der i 2005 donerede
båden til museet – modtog i går et brev med den chokerende meddelelse, hvor
museet ”fritstiller” båden og tilbyder Jørgen, at han kan få den tilbage. –
Hvad er der sket, og hvorfor er båden ikke længere bevaringsværdig? – Det er
kun et år siden, at museet meddelte, at man havde vurderet, at båden indeholder
en stor historisk værdi, bl.a. fordi den efter starten i Sejlforeningen
Vikingen i Nykøbing F. har været 7 sæsoner i Hellerup Sejlklub, der var og
fortsat er et af ”arnestederne” for dansk sejlsport, og dertil har båden været
hjemmehørende i Svendborg i 17 sæsoner. – Læs i museets
årsskrift 2017 om planerne for renoveringen i forbindelse med
bådklassens 90-års-jubilæum.
Museet giver en frist på 4
uger for afhentning af båden (inden 1. marts), hvilket må betegnes som helt
uantageligt! – Hvad foregår der i kulisserne på dette museum, og er museet nu
ved lukke ned i Svendborg? – Kan vi nå at finde en løsning eller bliver det
museets undskyldning for at hugge båden op – eller ender båden som denne
stakkel ?
*** 16.02.2018 – H.K.H. PRINS HENRIK ER GÅET FRA BORDE ...
H.K.H. Prins Henrik, der siden 1996 har været protektor for Danmarks Museum for Lystsejlads, udåndede sent onsdag aften. – Da J-99 den 11. juni 1967 blev søsat fra John Madsens værft i Strandhuse i Svendborg, havde vi den store ære, at det nygifte ægtepar Kronprinsesse Margrethe og Prins Henrik passerede forbi på kongeskibet Dannebrog, hvorfra de fra soldækket vinkede til os. – Vi følte os meget beæret over, at brudeparret var stået tidligt op for at overvære vor stabelafløbning, og det blev alt i alt en både minderig og historisk dag for både os og for båden, der i 2005 blev doneret til Danmarks Museum for Lystsejlads. – Båden havde siden de sidste år i Hellerup Sejlklub haft lyseblåt fribord, men inden klargøringen til denne sæson foreslog min far, at vi ændrede farven til ”kongeblå”, og det var som om, at der havde været en bagtanke med dette farveskift, når vort royale brudepar nu i dag pludselig skulle overvære og være en del af søsætningen. – www.fyens.dk fortalte i dag om begivenheden på Søsiden – Se og læs nogle af avisartiklerne fra dengang.
*** 17.02.2018 – ARTIKLEN I DAGENS TRYKTE UDGAVE ...
Artiklen er i dag med i den trykte udgave af Fyns Amts Avis …
Opdateret 17.02.2018:
*** 17.02.2018 – MINBAAD.DK’s BRINGER I DAG ...
… artiklen på deres web site …
*** 09.01.2018 – EN CHOKERENDE MELDING RAMTE I
DAG ...
… og det er foruroligende, at
museets museumsgenstande udelukkende vurderes med ”bådebyggerøjne” og ikke med
”museumsøjne”. – Vi frygter nu, at J-99 blot ender som flere andre af museets
effekter og bliver destrueret: ”hugget op”, brændt eller blot bortskaffet som
”museums-skrot”! – Der efterlades ingen spor om effekternes skæbne i museets
liste over effekterne, men man kan blot konstatere, at effekterne ikke længere
er at finde på museet …
… læs nyheden herunder …
*** 12.12.2017 – KOMMENDE UDSTILLING PÅ
MUSEET ...
… læs nyheden herunder …
*** 08.11.2017 – TEMAUDSTILLING I 2018 ?
… læs nyheden herunder …
***
14.01.2015 – FOTO FRA KAPSEJLADS I 1949 MODTAGET …
Efter
at have fået kontakt til Bent, der var juniorsejler i Sejlklubben
”Snekken” i Vordingborg, har vi modtaget dette fantastiske foto,
som Bent fortsat har i sit fotoalbum. Det er taget i forbindelse med
en kapsejlads i Guldborgsund 24. juli 1949, og der var deltagelse af
adskillige Juniorbåde fra Hellerup
Sejlklub,
der var på sommertur til Smålandsfarvandet, Vordingborg og Nykøbing
F. – Læs mere
om Sydstævnet her.
– J-99 og J-100 fra Sejlforeningen Vikingen i Nykøbing F deltog
også, og da juniorafdelingen dette år blev nedlagt, kom J-99 i 1950
til Hellerup Sejlklub, hvor den var i 7 sæsoner. – Bent havde i
1949 lejet J-97, der var en af Snekken's 3 Juniorbåde, og den fører
her feltet an …
Foto:
J-99 ud for Troense 17. september 1967 – Finn Johannessen ©
***
16.09.2014 – J-99 FANGET ”PÅ KORNET” I SVENDBORG SUND ...
Det
var spændende at modtage dette foto af J-99, og det er endnu mere
interessant, at dette blot er et af Finn
Johannessen's sejlerminder,
hvor mange unikke stemningsbilleder fra Svendborg Sund er blevet
fastholdt. – Du kan finde mange andre fotos fra Svendborg og af
Finn's andre interesser på Finn's
hjemmeside.
På
2-årsdagen for opstarten af dette projekt gik starten på at finde
alle nuværende og tidligere ejere af samtlige KDY-Juniorbåde,
der er bygget siden 1928. – Forberedelserne har stået på i
længere tid, og de første har allerede udtrykt en stor skepsis for,
om det overhovedet er muligt at løse opgaven. Nu kan kun tiden vise,
om det bliver en succes. Til gengæld sagde en af de chefer, som jeg
altid har set mest op til, altid, at ”hvis man ikke sætter barren
højt nok, opnår man aldrig de største resultater” og det er
sikkert et citat som enhver sportsmand kender. – Projektets succes
fordrer naturligvis, at alle støtter op om projektet, så derfor
appelleres der til både nuværende og tidligere sejlere og ikke mindst
landets sejlklubber, der jo i fordums tid ordrede og havde en stor
andel af øvelsesbådene. Udbred kendskabet til projektet og bidrag
med de oplysninger, som du kan. Du ved muligvis også, hvem der
ellers ligger inde med oplysninger, så du har mange muligheder for
at bidrage, selvom du måske ikke selv har været ejer af en af
bådene.
Alle
bådebyggere og værfter opfordres ligeledes til at bidrage med
”byggenummer-lister”, som vi vil anvende som dokumentation, hvis
det skulle vise sig, at enkelte både ikke kan spores tilbage til
fødslen.
***
29.10.2013 – MØDE MED 2 ”HELLERUP-JUNIORER” ...
Det
blev et par fantastiske timer, hvor spændende fotos, historier og
anekdoter kom for en dag. Begge var med til standerhejsningen 6. maj
1951, og det er spændende at se dette originalfoto, som er taget af
fotografen
Ole Schrøder
af alle juniorerne på denne dag. – Kan Ole
Schrøder
have taget andre fotos i klubben/af bådene ? – Kontakt os, hvis du
ved mere !
En ”ny” historie
om J-99' deltagelse i en ret speciel kapsejlads kom for en dag, og
denne vil du kunne læse mere om senere ...
Efter
at vi for nylig har fundet spændende oplysninger om J-99 i nogle af
Sundby
Sejlforenings gamle medlemsblade,
er der nu en enestående mulighed for at komme tæt på de historisk
ansvarlige i foreningen, og vi kan forhåbentlig indlede et
samarbejde. – Via denne
web site
viser og hjælper sejlforeningen med henvisninger til projekter
svarende til vort, og Kaci
Cronkhite (i USA)
efterlyser bl.a. oplysninger om spidsgatteren ”PAX”,
der i 1935 blev bygget i Kalundborg og i 1937 blev registreret i KAS
som ”TONICA”.
– Åge Lehman købte den i 1938 og gav den navnet
"FIRECREST",
og i 1962 blev båden eksporteret til USA. Kaci
efterlyser oplysninger om dette, og skulle du have oplysninger, fotos
(på vandet/på land) eller lignende, ser vi frem til din
tilbagemelding.
***
21.10.2013 – FILM I DET DANSKE FILMINSTITUT's ARKIVER ?
I
en artikel i JUNIOR
JOLLEN
september 1951
omtales filmen ”HVIDE
SEJL”
(varer 11 min.), og nogle af optagelserne fandt sted i Hellerup
Sejlklub. – Efter at have konstateret, at filmen ikke findes på
Lokalhistorisk
Arkiv for Gentofte Kommune,
er Det
Danske Filminstitut
blevet kontaktet, og efter blot et par dage, har vi modtaget
oplysninger om, at der findes flere interessante film om sejlsport i
Øresundsregionen, og at man vil vende tilbage snarest muligt.
***
13.10.2013 – FILM I DANMARKS RADIO's ARKIVER ?
Med baggrund i det
fundne filmklip er Danmarks Radio blevet kontaktet, og vi har
modtaget bekræftelse på, at vor forespørgsel nu er sendt videre
til arkivet, hvorfra vi vil kunne forvente at få nærmere
oplysninger. Måske dukker der andre spændende optagelser fra
50'ernes juniorliv i Hellerup frem fra arkiverne fra arkiverne.
***
10.10.2013 – FILM PÅ GENTOFTE LOKALARKIV ...
Listen
over film,
der kan relateres til Hellerup Sejlklub
bliver opdateret, og en ny film dukker op fra arkivet. – I 1960
modtages de Olympiske medaljetagere bosiddende i Gentofte Kommune
modtages af Borgmester Aage
Ludvig Østerberg
(foto)
på Gentofte Rådhus, og alle modtager en erkendtlighed. Sejlerne fra
Hellerup Sejlklub er repræsenteret med 3 medaljevindere.
***
22.09.2013 – DR-FILMKLIP FRA 1951 ...
En
venlig supporter har informeret om, at der på nettet findes et
filmklip
fra Danmarks Radios arkiv,
og dette viser standerhejsningen og
bådedåben af J-171
Peter W (opkaldt efter gudfaderen havnefoged Peter Winsløw) i 1951. Dette
var året, hvor Hellerup Sejlklubs Juniorafdeling fyldte 25 år, så
det har formentlig været anledningen til den store opmærksomhed.
Selvom klippet er kort (40 sek.), forsøger vi at få sat navne på
nogle af personerne på filmen. – Kan du identificere en eller flere
personer ser vi frem til din tilbagemelding, og du kan følge
fremdriften ved at klikke på
denne
fil.
***
19.09.2013 – FREMTIDEN FOR DANMARKS MUSEUM FOR LYSTSEJLADS ?
Der har gennem de
sidste år været forhåbniger om, at Danmarks Museum for Lystsejlads
fik mulighed for at få opfyldt ønskerne om at få samlingen til nye
og bedre lokaler. Med vore ønsker om, at J-99 får langt bedre
opbevaringsforhold, håber vi, at projektet med flytningen til det
centrale Svendborg nu bliver til virkelighed, så vi får muligheden
for at gense båden i naturlige omgivelser og med vand under kølen.
***
12.08.2013 – JUNIOR-JOLLEN TIL LOKALARKIVET I GENTOFTE ?
En
tidligere junior fra Hellerup Sejlklub har de første 60 årgange af
JUNIOR-JOLLEN, og han overvejer at skille sig af med dem. Det er dog
en forudsætning, at bladene havner er sted, hvor han selv og andre
kan få glæde af dem, så nu er opgaven at formidle kontakten til
Lokalhistorisk
Arkiv for Gentofte Kommune,
som vil være det helt naturlige sted. Her vil alle tidligere
juniorsejlere (og andre !) kunne finde inspiration og glæde ved de mange minder, som
bladene giver.
***
08.06.2013 – KONTAKT TIL JUNIORER FRA HELLERUP
Der har i løbet af
foråret været kontakt med juniorer fra Hellerup Sejlklub, men det
har desværre kun ført til få nye oplysninger om J-99's tid i
klubben. Det har dog vist sig, at aktiviteterne omkring J-99 har
initieret kontakt imellem tidligere junior-medlemmer, og vi håber
derfor fortsat, at der dukker interessante oplysninger/fotos frem.
***
14.4.2013 – STANDERHEJSNING I HELLERUP SEJLKLUB ...
Vejrudsigtens prognose
om 15 grader holdt ikke, men solen var fremme og lunede, så det var
udholdeligt at sidde på terrassen. – Før og efter
standerhejsningen blev det til et møde med 3 af de tidligere
juniorsejlere, der alle har bidraget til projektet. Det blev til en
rigtig hyggelig snak, og forhåbentlig får vi nogle gode beretninger
om især turene på Øresund med J-99 ...
***
08.04.2013 – FLERE HENVENDELSER/FOTOS MODTAGET ...
Der
er flere, der i løbet af vinteren er kommet i tanker om ”nye”
oplysninger, og vi har modtaget flere gode fotos fra juniortiden i
Hellerup. Blandt andet det viste, som blev bragt som omslagsfoto på
maj-nummeret af Det
Bedste
i 1958. – Dette foto er fra 1957 (eller evt. tidligere), da klubben
afhændede J-95 i efteråret 1957. Du finder det i en bedre opløsning
her,
og kan du sætte navne på en eller flere af personerne, ser vi frem
til din tilbagemelding. De identificerede juniorer ser du her
i den print-venlige udgave.
***
21.03.2013 – FORÅRSHILSEN SENDES UD PÅ MAIL ...
En stor del af de
tidligere juniorsejlere, der var kontakt med sidste år, modtager i
de følgende uger en ”Forårshilsen fra
J-99-projektet*, som en lille reminder. Måske er nogle i
vinterens løb stødt på spændende materiale (fotos el. lign.), så
det bliver spændende at se resultatet ...
***
13.2.2013 – KONTAKT TIL C.M. NIELSEN's FAMILIE ...
Vi har med hjælp fra
Museum Lolland-Falster fået kontakt til familien, der havde værftet
C.M. Nielsen & Co.'s bådebyggeri i
Nykøbing F, hvor J-99 blev ”født” i 1946. Vi er nu
spændte på, hvor mange fotos, tegninger og byggelister, der er
tilbage i gemmerne. Museet er også meget interesseret i dette, og
det vil jo være det naturlige sted at bevare alle disse arkivalier
for eftertiden ...
***
9.2.2013 – POST DANMARK UDGIVER NYE FRIMÆRKER ...
Den 4. marts 2013
udgiver Post
Danmark 2 nye frimærker i serien Danske Herregårde. Det ene
viser Egeskov Slot og det andet
præsenterer det Søndre Porthus på Valdemars
Slot. I Journal 2-2013 vises et flot foto af det Søndre
Porthus, og såvel gavlen på Danmarks Museum
for Lystsejlads som J-99 er en
del af billedet. Det lykkedes desværre ikke at få J-99
med på frimærket eller få bragt en efterlysning ved denne
lejlighed, men en del af de næsten 40.000 eksemplarer som
publikationen er udsendt i, når forhåbentlig frem til en god del af
sejlerfolket.
***
25.1.2013 – OPFØLGNING ...
Der er siden Nytår
udsendt mails som opfølgning på nogle af de udestående spørgsmål,
og så må vi se, om det skaffer nyt … Selvom du ikke har modtaget
en opfølgende mail, må du meget gerne kontakte os, hvis du mener,
at du kan bidrage med oplysninger, fotos eller andet.
***
19.12.2012 – KAN VI FINDE NOGET FRA SOMMERTOGTERNE ?
Det blev også tid til
scanninger af flere numre af JUNIOR-JOLLEN,
som bliver tilgængelige snarest muligt.
***
14.12.2012 – ”PÅ BEDDING” ...
som er titlen på den
beskrevne bog, indeholder spændende nye oplysninger om værftet
C.M. Nielsen & Co.'s bådebyggeri i
Nykøbing F, hvor J-99 blev ”født”. På bogens forside
vises et luftfoto af værftet, og på side 5 er det nævnt, at der
findes en håndskrevet liste over værftets nybygninger fra 1922 til
1966, så den må vi nu se, om vi kan finde. – Bogens forfatter er
Palle Brandt, der tidligere var chefredaktør
på Lolland-Falsters Folketidende (1982-1989), og det vil være
oplagt at kontakte ham for flere oplysninger. Desværre er Palle
Brandt ikke længere iblandt os, så vi må forsøge andre
steder. – Forhåbentlig kan vi få hjælp med en efterlysning i
Folketidende ...
***
6.12.2012 – MUSEUM LOLLAND-FALSTER VENDER TILBAGE ...
Der er desværre ikke
afgørende nyt om J-99, da museet tilsyneladende ikke har arkivalier
fra værftet i samlingerne. Medsendt er nogle scannede avisudklip fra
C.M. Nielsens 60-års-fødselsdag samt nekrologen fra 1956 (se
notitserne her).
– Mailen indeholder også en oplysning om en bog, der beskriver
”Bådeværfter på Lolland-Falster fra Kong Hans til Dronning
Margrethe II”, så bogen bliver omgående bestilt på biblioteket.
***
8.11.2012 – ENDELIG KONTAKT TIL EN LÆNGE SØGT JUNIORSEJLER ...
Så lykkedes det
endelig at få kontakt med en tidligere junior fra Hellerup Sejlklub,
og han kunne heldigvis give nogle hints til andre, der kunne tænkes
at have været ombord på J-99 … Forhåbentlig giver det også en
identifikation af nogle af personerne på foto nedenfor ...
***
5.11.2012 – FOTO AF J-99-BESÆTNINGEN I 1955 ...
Vi
modtog i dag et flot
foto fra 1955,
hvor besætningen på J 99 er til vinterens tovværkskursus i
Hellerup Sejlklub. Om hele besætningen er med vides ikke. – Fra
højre mod venstre er det bådsmand Jørgen
Rathje Hansen,
nr. 2 er Ebbe
La Cour Jansen,
nr. 5 er Ole
Poulsen,
nr. 6 Ulf
M. Jørgensen,
nr. 7 Finn
Hassing-Petersen
og nr. 10 er Jens
Nørgaard.
– Skulle du kunne kende og dermed kunne sætte navn på flere af
dine tidligere sejlerkammerater på billedet, vil vi sætte stor pris
på at modtage en mail med dine oplysninger. Skulle du ligge inde med
andre fotos, der viser J-99 og/eller dens besætning, er vi også
meget interesseret i disse.
Listen
med førerne
kan måske bringe dig på sporet ...
***
31.10.2012 – EN UVENTET HILSEN FRA EN GAMMEL KOLLEGA ...
Det
var med endog meget stor interesse, at jeg i dag åbnede et brev fra
en tidligere kollega, og det store spørgsmål var: hvilket budskab
ville det bringe ? – Det var en stor overraskelse, at min gamle
læremester havde været med, da Kolding Sejlklub i 1953 var vært
for bl.a. Hellerup Sejlklub ved Landsjuniorstævnet.
Som fører af J-111 dystede Poul mod juniorsejlerne fra Hellerup
Sejlklub, men det var for hård en opgave, og Kjeld Thomsen fra
Hellerup blev da også vinder af kapsejladsen (læs mere i
JJ-September
1953
og JJ-Oktober-1953).
J-99 deltog også blandt de 10 Hellerup-både, men placeringen kendes
i skrivende stund ikke ...
***
29.10.2012 –
Familie Journal
BRINGER I DAG EFTERLYSNINGEN ...
Nu bliver det
spændende, om nogle af de gamle juniorsejlere i Nykøbing F. og i
Hellerup ser vor appel. Vi vil vente spændt og håber det bedste.
***
10.10.2012 – HELLERUP-SEJLERE OG FURESØPOKALEN ...
Vel vidende at Jens
vandt Furesøpokalen
i 1943 har det været spændende at tale med andre vindere om
sejlermiljøet under krigen og i årene derefter. Pokalen var
prestigefyldt og noget enhver juniorsejler drømte om at vinde ...
***
27.9.2012 – MUSEUM LOLLAND-FALSTER ...
blev i dag kontaktet
for, at vi kan forsøge at få materiale (fotos, dokumentation m.v.) om C.M.
Nielsen & Co.'s bådebyggeri i Nykøbing F. (værftet hvor
J-99 og J-100 er bygget i 1946), og forhåbentlig har vi en fælles
interesse i at få fundet relevant materiale ...
***
25.9.2012 – EFTERLYSNING I UGEBLADE ...
Efter
et hint fra en juniorsejler er efterlysninger oprettet på ugebladet
Hjemmet's
web-site Opslagstavlen.
– Forhåbentlig bringes den også
i den trykte udgave om nogle uger, og så bliver det spændende at
se, om de gamle juniorsejlere i Sejlforeningen
Vikingen og Hellerup
Sejlklub og/eller deres
familier læser ugeblade. – En tilsvarende er sendt til
Familie Journal 's
”mødested” fra
læser til læser.
***
24.9.2012 – ØRESUNDSUGEN – DELTOG H.S. OG J-99 ?
Flere
kapsejladsprogrammer
kommer til syne, da nogle ”kapsler” mærket
”Øresundsugen”
bliver ekspederet frem fra arkiverne på Det
Kongelige Bibliotek. Mange af Hellerup
Sejlklub's Juniorbåde deltog, og også
J-99 var med i feltet de fleste af årene, så nu må vi jo se, om vi
kan finde resultatlisterne.
***
23.9.2012 – JUNIOR-JOLLEN – FLERE ÅRGANGE TILGÆNGELIGE ...
Efter
at flere har udtrykt ønsker om at kunne få adgang til at se nogle
af numrene af JUNIOR-JOLLEN
fra deres tid som juniorsejlere i Hellerup, er flere numre/årgange
nu tilgængelige via dette link.
– På dette link
kan du endvidere læse om Hellerup Sejklubs Juniorbåde, hvem der
blev fører, bådsmænd m.v. – Skulle
du have mulighed for og ikke mindst lyst til at bidrage med andre
numre/årgange er du meget velkommen,
og din indsats vil helt sikkert blive påskønnet af dine gamle
kammerater fra den skønne tid i klubben. Du kan på siden læse mere
om, hvordan vi sammen griber dette an
...
***
20.9.2012 – PROGRAMMER FRA FÆLLESKAPSEJLADSERNE ...
Ved
endnu et besøg hos Luffe
i Hellerup, dukkede der programmer fra Fælleskabssejladserne 1945 –
1959 op. – Det fremgik, at J-99 ”Jens”
sammen med de fleste andre Hellerup-både havde deltaget i flere af
disse, så nu er spørgsmålet, om oplysningerne herfra kan føre til
andre kilder eller personer. – I
Fælleskapsejladsen den 20. august 1950 deltog i alt 27 Juniorbåde
fra 13 Storkøbenhavnske sejlklubber, deriblandt J-79 ”Kaj”
og J-80 ”Ejler”
fra Øresunds
Sejlklub Frem,
og disse er ”navngivet efter to unge medlemmer, der var blevet
likvideret af tyskerne”. Jeg vil forsøge at finde ud af, hvem disse
to var
...
***
15.9.2012 RESPONS PÅ EFTERLYSNINGEN I FOLKETIDENDE …
Efter 5 uger uden en
eneste kontakt med baggrund i efterlysningen den 11. august i
Lolland-Falsters Folketidende melder skuffelsen sig. Det var jo en
velskrevet og flot opsat artikel, og endda med en meget flot
placering på side 7, så der må jo være en anden forklaring på de
udeblevne tilbagemeldinger. Måske kommer avisen ikke ud til vor
målgruppe, så vi må sikkert forsøge os ad andre kanaler. I
mellemtiden må vi nu prøve at finde frem til familien eller
tidligere medarbejdere på bådebyggeriet/værftet, der
tilsyneladende ikke længere eksisterer …
***
14.9.2012 – VIKINGENS 75-ÅRS JUBILÆUMSSEJLADS …
Sejlforeningen
Vikingen
kunne den 24. juli 1944 fejre 75-års jubilæum, men på grund af
krigen, som bl. a. medførte indskrænkninger i sejladsfriheden i de
fleste danske farvande, og derfor kunne den planlagte
Jubilæumskapsejlads ikke gennemføres. Man kunne naturligvis ikke
forbigå denne begivenhed, så sejladserne blev gennemført i
week-enden 27./28. juli 1946. Det er spændende at læse i
lokalaviserne om "Corinna"'s
deltagelse sammen med ”Jan”,
”Bianca”
og ”Gertie”,
og det må have været et prægtigt skue på Guldborgsund. – J-99
”Roar”
deltog også og vandt iflg. artiklen 10. løb for Juniorbåde såvel
lørdag som søndag. Det er uvist hvor mange Juniorbåde, der deltog
i disse løb, men det må antages at også J-100 ”Helge”
var blandt de deltagende både.
***
12.9.2012 – J-99 PRYDER FORSIDEN AF JUNIOR-JOLLEN …
Efter
endnu en dag i
småtrykssamlingen
på Det Kongelige Bibliotek er der nu ved at være et overblik over,
hvor der kan findes oplysninger om J-99. Desværre findes der ikke
megen information fra Sejlforeningen
Vikingen,
hvor J-99 startede sit ”liv”, men fra Hellerup
Sejlklub
er der ganske meget materiale. Fra det første nummer i september
1940 udkommer Junior-Jollen
– bortset fra nogle få undtagelser – 12 gange om året. Ganske
imponerende ! – I den første periode fra 1940 til 1945 er Jens
Thomsen,
som J-99 er opkaldt efter, omtalt mange gange, og det er også
spændende at læse om de mange andre juniorer, hvoraf mange har
bidraget til projektet med oplysninger og/eller materiale. – I
perioden 1950 til 1956 finder vi J-99 og dens bådsmænd nævnt, og
også de mange ture, som bådene var en del, er beskrevet. Et flot
foto, der vandt 2.-præmien i fotokonkurrencen, pryder forsiden af
Junior-Jollens
februar-udgave i 1956.
– Via dette link
finder du udvalgte numre af Junior-Jollen.
***
9.9.2012 – 1. POSITIVE RESULTAT AF KONTAKTEN TIL DFÆL …
Der
er via DFÆL
skabt kontakt til ejeren af "Corinna",
der er en Nordisk Krydser, som i dag er hjemmehørende i
Svanemøllehavnen, og det er jo dejligt tæt på. ”Corinna” blev
i 1935 ordret af den nuværende ejer: Klaus
Petersen's
far: Arkitekt Albert
G. A. Petersen
og bygget på C.M.
Nielsen & Co.'s bådebyggeri i Nykøbing F.
(værftet
hvor J-99 og J-100 er bygget i 1946), og logbøgerne, hvori samtlige
sejladser og andre aktiviteter er indført helt tilbage fra båden
blev søsat, er fortsat i Klaus' besiddelse. De relativt udførlige
beskrivelser indeholder udover oplysninger om vejr og vind også en
del personbeskrivelser samt skildringer af de kulinariske oplevelser,
som fulgte med det at dyrke sejlsport på den tid. – Jeg er i dag
blevet inviteret ned og se ”Corinna”,
og Klaus
har vist mig den tillid, at give mig lov til at låne logbogen, der
omhandler 1945 til 1950. Bogen indeholder en beretning fra juni 1948,
hvor Klaus'
ældre bror Johan
var på sit første togt som juniorsejler i Sejlforeningen
Vikingen,
og hvor J-99 og J-100 og SSB'eren "Bellina"
(også bygget på værftet) er fotograferet fra ”Corinna”.
Du
kan læse beretningen her
og vi efterlyser de omtalte personer og/eller deres efterkommere, da
de jo kan have materiale fra 1945 - 1950.
– Det drejer sig om brødrene Ole
(* 1934) og Jørgen
(* 1935) Hvid
samt brødrene Verner
(*1934) og Ralph
(*1935) Sandorff.
***
7.9.2012 – FINDER VI J-99 I SEJLKLUBS-TIDSSKRIFTER ?
I
småtrykssamlingen
på Det
Kongelige Bibliotek
skal der nu ledes efter tidsskrifter fra landets sejlklubber. – Der
har i Danmark siden 1697 været pligtaflevering af al trykt
materiale, og den nuværende Lov
om pligtaflevering
regulerer udover aflevering af trykt materiale også film,
publikationer på internettet o.m.a. Det er derfor i dag og fremover
muligt at finde fantastisk mange oplysninger i publikationer, som på
udgivelsestidspunktet ikke altid blev regnet for noget, men som man
på et senere tidspunkt vil skønne på. Man skal bestille tid, hvis
man vil besøge læsesalen, men så er der til gengæld også åbnet
op for en verden af muligheder. Der er rigtig meget materiale, så
det kræver i dette tilfælde helt sikkert flere dage, men
faciliteterne er ganske gode, så det bliver hyggeligt men også
ganske spændende ...
***
27.8.2012 – ”FØDSELS-MYSTERIET” OPKLARET !
Ved
endnu et besøg på Det
Kongelige Bibliotek
afslører lokalaviserne fra Nykøbing Falster, at J-99 i forbindelse
med standerhejsningen i Sejlforeningen Vikingen lørdag den 11. maj
1946 bliver døbt ”Roar”
og søsterbåden J-100 får navnet ”Helge”.
– Begge
navne er hentet fra den Nordiske mytologi.
***
21.8.2012 – INPUT FRA HELLERUP-JUNIORER FORTSÆTTER …
Det
er særdeles positivt, at vi fortsat modtager fotos og beretninger
fra juniortiden i Hellerup, og vi håber, at dette fortsætter, da vi
desværre endnu ikke er i besiddelse af blot et enkelt foto af J-99
fra denne periode. Vi efterlyser også fortsat beretninger fra
besætningsmedlemmer, der har været ombord i perioden. Vi opfordrer
dig således fortsat til at nedfælde nogle få linier om dine
oplevelser under en kapsejlads, en sommertur eller fra de ugentlige
sejladser med kammeraterne … Her ses Hellerup Sejlklubs J-172
”Knud”
og J-157 ”Christian”
i 1954, og dette flotte foto prydede senere forsiden af
Junior-Jollens
juni-udgave i 1956.
***
14.8.2012 – DFÆL KONTAKTES – ER DER BASIS FOR ET SAMARBEJDE ?
Vi
har diskuteret, om DFÆL
– Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer
måske kunne være interesseret i et samarbejde til fælles bedste,
og formanden blev derfor kontaktet forleden. Vi følger op og sender
en introduktion til projektet og håber på en positiv respons.
Foreningens formål samt position i sejlerkredse tiltrækker os, så
nu får vi se ...
***
11.8.2012 – MØDE PÅ FYN OG BESØG PÅ MUSEET
Vi
drøfter status for projektet og gennemgår planerne for, hvordan vi
kommer videre. Da vore kontaktpersoner på museet alle deltager i
Svendborg
Classic Regatta,
som finder sted i Lunkebugten ud for museet netop denne lørdag,
bliver der ikke denne gang lejlighed til at udveksle synspunkter. –
Se i øvrigt referat og resultater fra løbene her.
– Men det er skønt at se Juniorbåde sejle kapsejlads, selvom vi
jo havde håbet, at banen var lagt tættere på Tåsinge, så
sejladsen kunne blive mere publikumsvenlig. – Vi er jo blevet ret
forvænte efter de fantastiske transmissioner fra OL
i Weymouth i Sydengland,
hvor publikum kunne følge sejladserne på tæt hold … vi falder i
snak med en venlig dame, der låner os en klapstol, og det bliver
således ikke helt så ukomfortabelt. Det viser sig, at den venlige
dames gemal er skipper på en af Juniorbådene og i øvrigt tidligere
Olympisk sejler, og da vi begge er i besiddelse af en kikkert, bliver
vi sat til at kommentere løbet og oplyse placeringerne. Det afsløres
i løbet af samtalen, at bekendtskabskredsen er sammenfaldende med
kredsen af juniorer fra Hellerup
Sejlklub,
som vi er på jagt efter, så der dukker pludselig mange kendte navne
frem. Et eksemplar af Villabyerne
(med vor efterlysning) bliver videregivet, og forhåbentlig medfører
dette nye henvendelser ...
Ved
besøget på Danmarks
Museum for Lystsejlads
konstaterer vi, at J-99 ikke længere henstår som vartegn foran
museet. Om flytningen er sket med baggrund i den øgede opmærksomhed
omkring de utilfredsstillende forhold (båden har i årevis stået
ubeskyttet mod vejr og vind i sommermånederne), eller om der er en
anden forklaring, må vi undersøge. – Vi finder senere ”Sir
Erwin”
hensat overdækket med presenning – men fortsat i fri luft – på
Jacobsens Plads på Troense Strandvej. – Vi må tage en drøftelse
med museet, så vi får en ide om, hvilke planer man har for at sikre
J-99 for eftertiden.
I
forsøget på at møde nogle af deltagerne fra Svendborg
Classic Regatta
besøger vi Svendborg
Sunds Sejlklub
i Rantzausminde, og vi ophænger en af vore posters, der viser vor
efterlysning.
– Hvis du har en idé om et andet godt sted, er du velkommen til at
printe og hænge op …
***
9.8.2012 – J-98 OG J-100's ”FØDSEL” ? – INGEN AFKLARING !
Begge
henvendelser er desværre endt med negative tilbagemeldinger. J-98's
skæbne er ukendt, og det er således ikke lykkedes at finde frem til
målebrevet eller andre oplysninger, der kan verificere byggeåret.
Grenå
Sejlklub
har ejet båden, men målebrevet findes ikke. Det er dog lykkedes at
finde en sejler, der deltog i DM i 1964 med J-98, og nu er
spørgsmålet, om denne sejler har fotos af J-98 og J-99, som også
deltog i DM i Ebeltoft. – J-100 er ifølge den seneste ejer hugget
op, og selvom der syntes at være et spinkelt håb om at kunne få en
kopi af målebrevet, er det indtil videre ikke lykkedes at finde det
i arkiverne ...
***
8.8.2012 – LOLLAND-FALSTERS FOLKETIDENDE PÅ LØRDAG !
Det
er langt om længe lykkedes at komme tættere på en artikel omkring
efterlysning af tidligere juniorsejlere fra Sejlforeningen
Vikingen
i Nykøbing. Redaktøren af Lolland
Falsters Folketidende
er meget interesseret og fremsender, inden der er gået en time et
oplæg, som der hurtigt bliver kommenteret på. Det er planen, at
indlægget kommer i avisen på lørdag den 11. … rigtig spændende
week-end-læsning, som forhåbentlig skaffer os mange nye og positive
tilbagemeldinger og ikke mindst gode fotos … – Læs
artiklen her
fra på lørdag !
***
1.8.2012 – KSA – EFTERSLÆGTEN – FORGÆVES VENTEN …
Københavns
Stadsarkiv
åbner i dag efter ferien, og det er tid at gennemgå de arkivalier,
som dispensationen, som jeg modtog for nylig, giver adgang til.
Forventningerne er store, indtil jeg får overrakt de meget få
papirer, som har relation til Jens,
og som er udtaget af en stor sammenhæng. – Intet må refereres fra
disse få dokumenter, men der er ingen interessante oplysninger, som
kan bringe os videre.
***
25.7.2012 – ENDNU EN AF JENS' SEJLKAMMERATER ER FUNDET
Det
er i dag lykkedes at komme i kontakt med endnu en af Jens'
sejlkammerater. - Eigil
sejlede ikke med men derimod mod
Jens,
da Jens
var fører
(også kaldet bådsmand) på ”Jan”
– J-33,
og Eigil
var fører på ”Peter
W” – J-46.
– Eigil
var endvidere sammen med Jens i modstandsgruppen Holger
Danske,
og Jens
havde i flere måneder dækadresse hos hans forældre – læs
mere her.
2
andre juniorer, som bestod førerprøven først i 40'erne er
kontaktet, men desværre kan ingen af dem huske Jens.
Det faktum, at medlemstallet i disse år ligger på ca. 150,
forklarer jo, at der var mange, som man ikke kendte personligt og
dermed ikke husker, selvom man kan have set hinanden, og man måske
endda har sejlet med hinanden.
***
21.7.2012 – EFTERSLÆGTEN – JENS' KLASSELISTE + FOTOS ...
Det er lykkedes at få
kontakt til web master for Efterslægtens historiske sider, og vi har
fået oplysninger om kilden til nekrologen samt sidstnævnte i
scanned udgave. Vi har også modtaget klasselister (med angivelse af
fødselsdato) over Jens' klassekammerater fra 2. Mellem til
studentereksamen. Nu må vi se, om nogle af de mere særprægede
navne giver hits på Google eller krak.dk – Det er håbløst, at
lede efter personer med ”-sen-navne”.
Vi
har ligeledes modtaget et gruppefoto af studenterne fra alle 3
klasser fra årgang 1944. – Kan
du genkende Jens på dette foto, anmodes du om at kontakte os !
***
20.7.2012 – J-99's FØDSEL ? – DANSK SEJLUNION KONTAKTES …
Da
det ser ud til, at det bliver vanskeligt at komme videre i
opklaringen af J-99's ”fødselstidspunkt”, bliver Dansk
Sejlunion
i dag kontaktet. Da DS har overtaget forvaltningen af KDY's
målebreve, er det vort håb, at vi ad den vej kan få en
professionel vurdering af, om J-99 så dagens lys i 1945 (som
Sejlforeningen
Vikingen
angiver), eller om det første møde med vandet først fandt sted i
1946.
***
18.7.2012 – KONTAKT TIL ÉN AF JENS' KLASSEKAMMERATER
Via
et foto på Efterslægtselskabets Skoles web site og søgning på
internettet er det lykkedes at finde frem til en af Jens'
klassekammerater Sven,
som også sejlede og tog førerprøve i Hellerup Sejlklub.
Udover
en beretning har vi også modtaget flere fotos bl.a. et foto af ”Jan”
- J-33,
som det senere viser sig, er den båd som Jens var bådsmand på (se
25.7.2012). – Sven udvandrede i 1956 til USA og bor i dag i
Californien, så det er for begge parter et rigtigt spændende møde
på Skype ...
Da
J-99 kommer til Hellerup Sejlklub bliver den døbt ”Jens” efter
den tidligere modstandsmand Jens
Carl Thomsen,
der var en markant skikkelse i Juniorafdelingen i Hellerup Sejlklub.
Han var således medstifter af klubbens juniorblad Junior-Jollen,
der fortsat udgives. – Efter en intens efterforskning har
forfatteren og historikeren Dines
Bogø
nu beskrevet en del af Jens' liv og færden, og omstændighederne
omkring hans sørgelige endeligt, der indtil for nylig var en gåde.
Der er nu skabt en vis klarhed, men efterforskningen fortsætter ...
***
12.7.2012 – RESPONS PÅ EFTERLYSNINGEN I VILLABYERNE
I løbet af den
seneste uge er det strømmet ind med reaktioner på efterlysningen,
og rygtet har spredt sig som ringe i vandet. Flere af bladets læsere
har kontaktet venner, bekendte og gamle sejlervenner i andre egne af
Danmark, så entusiasmen breder sig …
Flere husker J-99
ganske tydeligt, selvom de har været medlem af besætningen ombord
på en anden båd, og for et tidligere besætningsmedlem var alle
minderne samlet omkring netop denne båd. Desværre har denne
tidligere junior ingen fotos af båden, da fotografering ikke var så
almindelig på den tid. – Andre nævner heldigvis muligheden for,
at der kan være fotos og andre klenodier i gemmerne, så det bliver
rigtig spændende at se, hvad der dukker op.
Specielt sommerturene
har indprentet sig i hukommelsen hos mange, så der kommer
forhåbentlig flere spændende beretninger, der beskriver denne tid i
klubben. – Døren står fortsat åben, hvis du skulle ligge inde
med en go' historie eller andet materiale ...
***
3.7.2012 – 3.
NYHEDSMAIL
UDSENDES TIL ALLE KONTAKTPERSONER …
Så
lykkedes det endelig ! – I
dag bringer Villabyerne,
som er Lokalavis for Gentofte Kommune en efterlysning
(se side 20) af J-99' tidligere bådsmænd og besætningsmedlemmer
fra tiden i Hellerup
Sejlklub.
– Da jeg synes, at du som en af de første skal være orienteret om
dette, modtager du derfor denne mail. – Jeg håber, at du vil være
”ambassadør” for projektet og opfordre relevante personer, som
du møder på din vej, til at henvende sig, hvis de vel at mærke har
lyst til at tale om og ikke mindst bidrage med oplysninger. – Alle
oplysninger vil behandlet med behørig hensyntagen til eventuelle
ønsker om diskretion, og personnavne vil kun blive medtaget i det
omfang, som den enkelte giver tilladelse til det. – Har
du problemer med at se efterlysningen, kan du med fordel anvende
Google Chrome
eller se her.
Den
allerførste, der henvender sig før frokost denne dag, viser mig den
store tillid at udlåne sit fotoalbum, og her ses besætningen på
J-171 ”Peter
W” Kjeld Thomsen
(fører 1951), Peter
Daugbjerg
(fører 1954) samt Johan
Ulrich
(fører 1953) – dato ukendt.
***
28.6.2012 – BESØG PÅ KØBENHAVNS STADSARKIV (KSA) …
I
forsøget på at få adgang til Efterslægtselskabets
Skole's
arkivalier bliver der i dag søgt dispensation for Arkivlovens
(§ 23)
generelle 75-års-regel med hensyn til personfølsomme oplysninger.
Ved afleveringen af min ansøgning får jeg dog besked på, at det er
tvivlsomt om jeg kan få adgang, da jeg ikke er i familie med Jens.
Nu kan kun tiden vise, om det bliver umuligt at finde frem til
oplysninger ad den vej. Det næste store spørgsmål kan blive, om
man overhovedet må fortælle, skrive eller på anden måde publicere
det, som man eventuelt finder …
***
26.6.2012 – OPLYSNINGER FRA EFTERSLÆGTENS SKOLE OM JENS …
Efterslægtens
Skole blev midt i maj kontaktet i forsøget på at finde oplysninger
Jens og hans relationer til skolekammeraterne, der i flere i tilfælde
var involveret i modstandsbevægelsen. Jens har været omtalt i en
eller flere publikationer, men skolen har først nu meldt tilbage, at
man ikke er i stand til at hjælpe med oplysninger. Alle skolens
arkiver blev for 4-5 år siden afleveret til Københavns
Stadsarkiv,
så nu er det spørgsmålet, om dette kan give resultat. – Navnene
på et par af de gamle ”Efterslægtere” er blevet oplyst, og
efter kontakt til dem, bliver der henvist til et par andre tidligere
elever. Desværre har ingen af dem kendt til Jens eller hans klasse.
– Vi er alle enige om, at en klasseliste højest sandsynligt kunne
have givet muligheden for at finde frem til nogle af Jens' tidligere
klassekammerater og dermed til oplysninger om Jens …
For
at få kontakt til tidligere besætningsmedlemmer fra Sejlforeningen
Vikingen
i perioden 1945 – 1950 er Lolland-Falster
Folketidende
i dag blevet kontaktet, og redaktøren finder efterlysningen og ikke
mindst historien interessant for avisen og dens læsere, og han vil
vende tilbage … Man har tidligere haft stor succes med
efterlysninger fra krigens tid, så redaktøren mener, at der en god
mulighed for positive tilbagemeldinger …
***
21.6.2012 – FORSØG PÅ AT FÅ KONTAKT TIL
J-99-BESÆTNINGSMEDLEMMER …
Mange
spændende historier er blevet fortalt, og mange nye kontakter er
opnået. Der mangler dog fortsat en del for at få de 6 spændende år
i Hellerup
Sejlklub
beskrevet, og jeg har derfor taget kontakt til lokalavisen
Villabyernes
Blad,
som dækker Gentofte Kommune, og hvis ”søster-aviser” dækker en
del af området nord for Hellerup. Redaktøren har vist sig positiv
for en efterlysning af tidligere juniorsejlere, så det bliver
spændende at se, hvor stor respons, der bliver. – Det er fortsat
svært at få kontakt til gamle juniorsejlere fra Nykøbing F., men
der arbejdes på sagen.
***
19.6.2012 – 2.
NYHEDSMAIL
UDSENDES TIL ALLE KONTAKTPERSONER …
…
for
at informere om, at nærværende site med up-dates nu er tilgængelig.
Samtidig opfordres
alle til med egne ord at fortælle om baggrunden for navnet, som J-99
fik i deres egen families ejertid. I takt med at disse beretninger
modtages, vil dokumentet blive opdateret.
***
18.6.2012 – HVORNÅR BLEV J-98 BYGGET ?
Mens jeg venter på at
modtage målebrevet på J-100, er tiden blevet moden til at
undersøge, hvor og hvornår J-98 er bygget. Skal den mulige
uoverensstemmelse findes i KDY's fremgangsmåde for at tildele
sejlmærker (numre) på i midten af 40'erne ? – En har tidligere
nævnt for mig, at Schalburgtagen i juni 1944 af Langliniepavillonen
(hvor KDY's hovedkvarter var), skulle have medført, at hovedparten
af arkiverne gik tabt, og at der derved var skabt ”uorden i
systemet”. Det må der da være nogen, der kender til …
Jeg
finder hurtigt via J-Klubbens web site ”matriklen”
frem til en ejer: Grenå
Sejlklub,
og her er det jo noget lettere at finde et telefonnummer. Efter en
kort opringning finder jeg dog ud af, at J-98 ikke længere er i
klubben, men jeg får dog en positiv tilkendegivelse om, at man gerne
vil undersøge, om man skulle ligge inde med en kopi af målebrevet
og om nogen har oplysninger om den nuværende ejer. En mail, der
fortæller lidt om projektet, afsendes straks, og så er det blot om
at afvente svaret ...
***
14.6.2012 – GENTOFTE LOKALARKIV - SEJLER-VIDEO'ER …
…
efter
at jeg forleden fandt dette brudstykke af en sejlervideo
på nettet må jeg i dag ud og se, om der findes film, hvor J-99 er
med. Jeg blev desværre skuffet, men til gengæld er der udover
”Hvordan
Peter blev Junior”
(optaget i 1944) et par andre DVD'er, der viser det spændende
juniorliv i Hellerup
Sejlklub
… filmene er alle stumfilm, og de kan ikke hjemlånes, men kan kun
ses i arkivets
åbningstid.
”Vind
og sommer ...”
(optaget i sommeren 1959) hvor der udover klublivet vises sekvenser
fra årets sommertur via Storstrømmen til det Sydfynske Øhav ...
”Det
store race ...”
(optaget i 1960 eller 1961) viser juniorlivet med tovværksarbejde,
navigation, bådenes klargøring og søsætning, standerhejsning og
glimt fra Øresundsugen …
***
13.6.2012 – KAN ”SØSTEREN” J-100 FØRE TIL ”NYT OM FØDSLEN”
…
Målebrevet,
som har fulgt J-99 siden 1950 er udfærdiget i sidste halvdel af
april 1950, og da dåben i Hellerup
Sejlklub
finder sted i forbindelse med standerhejsningen
søndag den 7. maj er det spørgsmålet, om byggeåret er det
korrekte. – Ifølge Sejlforeningen
Vikingen
fandt søsætningen sted i foråret 1945, og da der dermed synes at
være usikkerhed omkring byggeåret (1946 eller 1945 ?), vil jeg
undersøge, om ”søsteren” J-100's målebrev kan afsløre noget
om dette. På J-Klubbens web site ”matriklen”
finder jeg den seneste registrerede ejer, som jeg efter en del besvær
finder telefonnummeret til. Under en netop afsluttet telefonsamtale
afslører han, at J-100 desværre ikke eksisterer mere. Den var ikke
blevet behandlet så godt de sidste år, og derfor blev den omkring
2004 hugget op. Målebrevet menes fortsat at være i gemmerne, og jeg
vil få en kopi tilsendt snarest muligt. Nu er jeg meget spændt på,
hvad dette viser …
***
7.6.2012 – KONTAKT MED TIDLIGERE HELLERUP-JUNIORER …
Kontakten
til Lasse
(se 30. maj) har medført mange nye kontakter, så det har været en
ualmindelig travl uge, hvor det ikke vil være muligt at berette i
detaljer …
Flere af kontakterne
er for unge til at have været i klubben samtidig med J-99, men
derfor får vi alligevel en rigtig go' snak, og mulige bådsmænd og
gaster bliver nævnt. Nogle kunne berette i detaljer om de både, som
de havde været besætning på, og andre huskede mange ar
oplevelserne, selvom disse ikke kunne relateres til en bestemt båd.
– En havde en umiddelbar og helt klar erindring om sommerturen til
Limfjorden som gast i J-99, og han bliver senere en kendt
OL-Guld-vinder, så den historie bliver helt sikkert spændende at
læse ...
***
2.6.2012 – BESØG PÅ MUSEET PÅ VALDEMARS SLOT …
For
få dage siden besluttede Jørgen
Royal
og jeg at besøge museet og dermed også vort fælles klenodie (se
ovenfor). Vi sendte ikke en invitation ud til jer, da vi vurderede at
ingen af jer ville kunne deltage med så kort varsel. Jørgen
havde adviseret museet om, at vi kom, hvis man fra museets side
ønskede at møde os. Vi bliver rigtig godt modtaget af
Museumsbestyrer Carl-Ove
Thor,
og vi har en virkelig god dialog om vort projekt og om de muligheder,
der kan være for en renovering af J-99, og ikke mindst mulighederne
for at båden får en mere præsentabel plads, hvor vor historie kan
understøtte denne placering. – Vi får en flot præsentation af
Folkebådsudstillingen,
som p.t. er hovedattraktion i anledning af 70-års-jubilæet, og vi
beser de øvrige klassebåde, som alene i kraft af deres indendørs
placering har betydeligt bedre konditioner.
Jørgen Royal Petersen
ved ”Sir Erwin”
***
1.6.2012 – JENS' RELATIONER TIL KAMMERATERNE …
Under
min søgning efter oplysninger, er jeg kommet i kontakt med en
historiker med speciale i 2. Verdenskrig, og via ham har jeg fået
kontakt til den gruppefører i modstandsgruppen Holger
Danske,
hvor Jens
hørte til. På grund af de sparsomme oplysninger, som man helt
bevidst ”manglede” om hinanden, kunne ”Jonas”, som jeg talte
med i dag, ikke bidrage med konkrete oplysninger, men det kan dog
fastslås, at kontakten til Jens
gik via Ejler
Hurtigkarl,
som blev dræbt under den dramatiske skudduel på operationsgangen på
Gentofte
Amtssygehus.
Af Hurtigkarls mors erindringer var Hurtigkarl og Jens
sejlerkammerater, så jeg må forsøge at finde ud, om nogen kender
til dette ...
***
30.5.2012 – GENTOFTE LOKALARKIV M.V. …
…
besøges
i dag for 3. gang i forsøget på at finde oplysninger om Hellerup
Sejlklub, J-99 og om Jens
Carl Thomsen.
Desværre er alle arkivets numre af Junior-Jollen af nyere dato, så
der er ingen hjælp at hente. Villabyernes
Blad,
som er Hellerup/Gentoftes lokalavis, har man derimod tilbage til
30'erne, så det er blot om at starte gennemgangen. Det er småt med
omtalen af aktiviteterne i Hellerup
Sejlklub,
men nogle enkelte artikler viser sig ganske interessante, og nogle
vil formentlig komme til at blive en del af historien … jeg har
været et par gange i Mindelunden
i Ryvangen
samt på Frihedsmuseets
Arkiv
for at finde oplysninger om Jens,
og jeg håber, at der kommer en god historie ud af det …
... 4
klassekammerater besøger denne dag også lokalarkivet for at finde
oplysninger om deres tidligere klassekammerater fra Hellerup
Skole,
da de vil forsøge at samle klassen igen. Da jeg fornemmer, at de er
vokset op i netop den periode, hvor J-99 var i Hellerup, kan jeg ikke
dy mig for at spørge, om nogen af dem sejlede i deres ungdom, men
det var der desværre ingen af dem, der gjorde. Efter blot nogle få
sekunder siger den ene: ”Du
skal ha' fat i Lasse, han sejlede Juniorbåd !”
– og inden jeg fik set mig om, havde han ringet ham op. Der var
ingen respons, men jeg fik nummeret, og dagen efter Lasse
og jeg en lang snak, som inkluderede historier og også navnene på
flere andre sejlere, som det kunne være interessant at tale med …
***
HUSK: Hvis
du ikke spø'r, får du aldrig noget at vide !
***
22.5.2012 – 1.
NYHEDSMAIL
UDSENDES TIL ALLE KONTAKTPERSONER …
…
med
det glædelige budskab, at det nu er lykkedes at komme i kontakt med
familierne til alle tidligere ejere. Alle opfordres til at begynde
overvejelserne
over, hvilke minder der skal med i denne historie, samt hvilke fotos
der ville være illustrative for de beskrevne begivenheder. Måske
findes der fortsat brochurer, resultatlister eller måske ligefrem
præmier, som er vundet for placeringer ved kapsejladser eller
mesterskaber ...
***
12.5.2012 – NU ER DER KONTAKT TIL ALLE !!!
Jørgen
Koch var
oprindelig den, som jeg startede med at lede efter, idet dette navn
gav de færreste ”hits”, når jeg søgte på nettet (herunder
krak.dk). – Efter forgæves at at have forsøgt at lede,
koncentrerer jeg mig nu om at finde Christian
Koch, da jeg
har set, at en person med det navn tog førerprøven i Hellerup
Sejlklub
i 1951, men dette giver heller ikke noget resultat. - Nu må jeg
forsøge at finde Niels
Koch, der
var medejer af Knarren. Selvom der ”kun” er 25 hits på dette
navn, vil jeg ud fra adressen udvælge et par stykker, som jeg vil
starte med. – Den første ”Niels”,
som jeg ringer til, viser sig at være Jørgen's
lillebror,
og Niels
har i øvrigt også selv sejlet Juniorbåd i sin juniortid i
Skovshoved. Niels
mener at kunne bidrage med materiale, og vi glæder os sammen over,
at det nu er lykkedes at få lokaliseret alle tidligere ejere af J-99
…
***
7.5.2012 – NU LYKKES DET FORHÅBENTIGT ...
Efter
en del søgning på nettet finder jeg ud af, at 3 personer med
efternavnet ”Koch”
ejede Knarr
OD-22
fra 1973 til 1987, og med hjælp fra Hellerup
Sejlklub
kommer jeg i kontakt med et par Knarr-sejlere, som dog ikke
umiddelbart mener at kunne hjælpe med oplysninger om denne familie.
Jeg må prøve ad andre kanaler … Via
Knarr-sejlere, som også har nydt juniortiden i Juniorbådene, får
jeg flere oplysninger, gode historier og også et enkelt gæt på,
hvorfor J-99 var så kort tid i Hellerup … næsten alle kontakter
resulterer i en eller anden for for ”udbytte” ...
***
4.5.2012 – ADRESSEN PÅ MÅLEBREVET …
Jeg
har ingen oplysninger om, hvem min far solgte båden til udover at
navnet var Hans
Pedersen,
men heldigvis står adressen på målebrevet. Det får mig straks til
at tænke på en af mine ”gamle” klassekammerater på gymnasiet,
som – husker jeg – boede på samme vej på det pågældende
tidspunkt. – Hun må da være den rette at spørge ! – Nu er der
det store ”minus” ved piger/kvinder, at de i de fleste tilfælde
skifter efternavn, når de bliver viet til deres livsledsager, og så
bliver en eftersøgning jo betydeligt vanskeligere. – Da det ikke
er så længe siden, at der var et træf i forbindelse med denne
klasse, har jeg jo stadig mine kære klassekammeraters
e-mail-adresser, så derfor kan jeg straks sende en forespørgsel. –
Få dage efter får jeg navne og telefonnumre på de 2 ”drenge”,
og samme aften er jeg i kontakt med den tidligere ejers søn Jess
Pedersen,
der sammen med broderen Jan
har sejlet Svendborg Sund tyndt med J-99.
***
1.5.2012 – DET STORE GENNEMBRUD !
Efter
utallige forsøg får jeg langt om længe kontakt til Jørgen
Royal,
som i 2005 donerede J-99 til museet, og vi er straks på bølgelængde
… Jørgen
lyder begejstret og fortæller, at det i mange år har været hans
store drøm at få lavet en eller anden form for fortælling om J-99,
men når man fortsat er aktiv på arbejdsmarkedet, er det jo svært
at finde det overskud, som der skal til ...
Jørgen
sender på min anmodning prompt en kopi af målebrevet, som jeg
straks gennemgår for at finde ud af, om jeg kan komme videre i
efterforskningen efter dem jeg/vi mangler. Heldigvis er Jørgen
fortsat i regelmæssig kontakt med sælgeren, som han købte båden
af, og han tager kontakt med Niels
Hansen, som
dermed også kommer med ombord på projektet …
***
19.4.2012 – J-99 BLIVER DØBT ”JENS” I HELLERUP SEJLKLUB …
Båden
kommer i foråret 1950 Hellerup
Sejlklub,
hvor den bliver døbt "Jens"
af stadsingeniør Larsen i forbindelse med standerhejsningen
søndag den 7. maj. – Navnet refererer til den unge juniorsejler
Jens
Carl Thomsen
(research p.t. og biografi er under udarbejdelse), som
indtil denne dag har været en helt ukendt og anonym person i
offentligheden. – I sejlklubben var han kendt som en vellidt og
også meget dygtig juniorsejler, som i 1939 bestod førerprøven og
som året efter (i en alder af blot 14 år) – sammen med 2 andre
juniorsejlere: Poul
Gregersen
og Ole
Dyrhauge
– stiftede Hellerup Sejlklubs juniorblad ”Junior-Jollen”.
Han var i de første år redaktør af bladet, som udgives den dag i
dag. – Da jeg hurtigt finder ud af, at Jens
i dag ligger i Mindelunden
i Ryvangen,
beslutter jeg, at denne historie også vil være relevant at få med.
– Dette bliver således ”et projekt i projektet”, og det
betyder jo så noget ekstra arbejde, men forhåbentlig også en go'
historie …
***
15.4.2012 – STANDERHEJSNING I HELLERUP SEJLKLUB …
J-99
tilbragte jo nogle år i begyndelsen af 50'erne i klubben, og det er
jo også interessant at få et eller flere kapitler med fra denne
tid, da Hellerup Sejlklub jo på den var Danmarks førende i
juniorarbejdet med Arne
G. Pedersen
– kaldet ”Store
P”
i spidsen. – Jeg har uden større held været i sejlklubben flere
gange den sidste måneds tid, men denne dag må være den rette, hvor
jeg kan komme i kontakt med bestyrelsen for klubben.
– Ledelsen viser sig heldigvis positiv overfor at medvirke til
projektet, ved at finde frem til tidligere juniorer, der måske kunne
bidrage med historier om juniorarbejdet generelt og mere specifikt om
J-99. – (Få dage efter modtager jeg oplysninger om båden. – Nu
mangler jeg blot at få adgang til klubbens arkiver, så jeg
forhåbentlig kan finde flere oplysninger og måske også spore, hvem
der har sejlet i den under dens ”ophold” her).
***
18.3.2012 – ENDELIG KONTAKT TIL MUSEET …
…
da
der nu er gået 4 måneder uden nogen form for respons, må der
forsøges noget utraditionelt. – Via LinkedIn forsøger jeg at få
kontakt til et af bestyrelsesmedlemmerne, og efter få dage lykkes
det – min invitation bliver accepteret. Jeg ringer op og fremsender
derefter en ny introduktionsmail vedhæftet den oprindelige mail. –
Få dage efter modtager jeg en mail, som desværre ikke er særligt
opløftende, idet det fremgår, at J-99 formentlig aldrig kommer på
vandet igen … jeg er imidlertid godt i gang med projektet, så den
dårlige nyhed skal ikke ødelægge mine drømme ...
***
15.3.2012 – INVITATION TIL SKOLETRÆF – OG DEN 2. ”EJER” ER
FUNDET …
Jeg
modtager i dag en invitation fra 2 af mine tidligere
klassekammerater, som hvert 5. år gør sig store anstrengelser for
at samle vor gamle klasse, og hvor nogle af os endte som realister.
Det er aldrig lykkedes mig at finde tid til at deltage, men i år
skal det være. Da vi var ret få i klassen, er tidligere elever fra
de første klasser også inviteret med, og da en hedder Svend
Justesen (og
jeg kender ham i øvrigt ikke), er tanken jo nærliggende: ”Kunne
det være hans far, der havde stået som ejer af båden, og hvor det
så var ham, der havde sejlet den ?”.
– Et par dage efter tager jeg telefonen og ringer, og ganske
rigtigt har Svend
sejlet J-99, og vi får en lang og hyggelig sludder … Svend
sejler fortsat, og han vil gerne være med …
***
7.3.2012 – DET SYNES UMULIGT AT FÅ KONTAKT MED FLERE …
De
tidligere ejeres efternavne er Koch,
Justesen, Pedersen og Hansen,
så selvom mine ambitioner er høje, ser det ud som en umulig opgave
at finde frem til dem alle.
Efter
en hel del søgen på internettet finder jeg pludselig Jørgen
Royal, der
har deltaget i interview, som ligger på nettet. Jeg ringer til hans
firma og anmoder om en opringning … nu er det blot at vente …
***
15.11.2011 – MUSEET KONTAKTES …
Jeg
e-mailer museet i håbet om at kunne få en kopi af målerbrevet,
hvorpå alle handler forhåbentlig er noteret, og jeg forventer også
at få nogle kontaktoplysninger på Jørgen
Steen Royal Petersen,
der i 2005 donerede båden. Det er nemlig ikke lykkedes mig at
”Google” eller finde Jørgen via ”Krak” eller lignende …
Jeg ønsker mig også, at der på museets web-site er et foto af J-99
og ikke et af J-163, som sikkert også er en fin båd …
***
11.11.2011 – DEN FØRSTE AF ”EJERNE” FINDES …
Familien
Kauffmann
ejede båden før os. – Jeg finder sønnen Christian
på LinkedIn
og sender d.d. en invitation. Godt en uge senere er kontakten
etableret, og Christian
er positiv overfor det, der lige nu ”kun” er ”mit projekt” …
vi må se, hvor mange det lykkes at komme i kontakt med … Christian
havde som ventet ingen ide om, hvor sælgeren fra dengang nu befinder
sig …
Jeg
finder ved en ren tilfældighed på Danmarks Museum for
Lystsejlads' web site min
gamle KDY – 15m²,
som jeg var den lykkelige ejer af i knap 4 år (1966-70). Det er
fantastisk skønt at se, at den som et eksempel på Juniorbåden står
til bevaring på Danmarks Museum for Lystsejlads på Valdemars Slot
på Taasinge … det kunne være rigtigt sjovt at få fortalt
historien om netop denne båd, der nu er blevet en museumsgenstand …
Alle sejl bliver sat
for at finde alle de tidligere ejere af båden … før det er sket,
kommer der i hvert fald ikke nogen historie … derfor er
overskriften:
***
EFTERLYSNING AF TIDLIGERE EJERE AF J-99 …
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.